Blogi Muzeum Literatury
Archiwum grudzień 2013
Data dodania: 20 grudnia 2013

Zaczątkiem zbiorów naszego muzeum były mickiewicziana z przekazu Muzeum Narodowego w Warszawie. Pokaźna ich część pochodziła z kolekcji Leopolda Méyeta (1850-1912) – prawnika, publicysty, kolekcjonera dzieł sztuki, ikonografii i pamiątek związanych z romantyzmem. Méyet zapisał swe zbiory Warszawie i w 1915 roku trafiły do obecnego Muzeum Narodowego. Zazwyczaj były opisane i oznaczone numerem kolekcji. Trafiła do nas jednak fotografia pozbawiona jakichkolwiek informacji.

zagadka1

Jak dotąd, nie udało się ustalić, gdzie znajduje się widniejący na niej budynek z popiersiem Mickiewicza, ani kto jest autorem rzeźby. Przygotowując wystawę Fotomania, ponownie zaczęłam się zastanawiać, gdzie to jest. Wszelkie próby odnalezienia odpowiedzi nie dały rezultatu. Opublikowałam zdjęcie na naszej stronie, licząc na pomoc osób ją odwiedzających. Również bez efektu. Wreszcie kilka tygodni temu pani Maria Podlasiecka podpowiedziała mi, że może to być kamienica w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Rzeczywiście, rzeźba jakby ta sama, ale…

zagadka2

Otóż, sprawa przedstawia się tak. Rosyjski kupiec herbaciany, Wsiewołod Istomin, upodobał był sobie Warszawę, toteż ok. 1880 roku wybudował tu kamienicę w Alejach Jerozolimskich 6 (obecnie nr 30, przy Smyku), którą kazał ozdobić wizerunkami Puszkina i Mickiewicza. Popiersia te zostały umieszczone w niszach po obu stronach bramy. Nasza fotografia przedstawia właśnie fragment budynku z tego okresu. Rzeźby wykonał w 1887 roku Andrzej Pruszyński, autor posągu Chrystusa przed wejściem do kościoła św. Krzyża. Wtedy też Istomin wystawił drugą kamienicę (obecnie nr 32), bardziej okazałą. Tuż przed II wojną światową kamienica Istomina, ta wcześniejsza, zaprojektowana przez Adolfa Wolińskiego, została przebudowana. W 1944 roku, podczas powstania warszawskiego, budynki zostały spalone. Po wojnie odbudowano je w stylu zgoła odmiennym od projektów Wolińskiego. Zdecydowano jednak przywrócić wizerunki poetów dla uczczenia przyjaźni polsko-radzieckiej, ale po odnowie zyskały nową oprawę architektoniczną, zostały zestawione ze sobą, a przede wszystkim – przeniesione na fasadę kamienicy przy Jerozolimskich 32. Jak wyglądają obecnie – widzimy na zdjęciach Maćka Bociańskiego, wykonanych kilka dni temu.

zagadka3

zagadka4

O autorce
Grażyna Grochowiakowa - absolwentka polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, od 1983 r. pracuje w Muzeum Literatury, w Dziale Dokumentacji Fotograficznej, którym kieruje od 2008 r. Autorka wystaw "Grochowiak" (1986), "Na Przyboś!" (2001), "K.I. Gałczyński" (wystawa planszowa, 2003), "Władysław Reymont. Listy z podróży" (ekspozycja stała w Lipcach Reymontowskich, od 2003), "Warszawa Lalki Bolesława Prusa" (2006), "Fotomania" (wystawa wirtualna, 2013), współautorka wielu innych, np. "Liryka, angelologia i dal" (2003), redaktorka licznych wydawnictw muzealnych.
Muzeum Literatury
Ostatnie wpisy
Archiwa
Blogi Muzeum Literatury
Copyright © 2010-2014 Muzeum Literatury